Poslanec R. Dolejš: Novela zpřesňuje podmínky pro zákaz průjezdu kamionů


Poslanec Richard Dolejš (ČSSD): Novela zpřesňuje podmínky pro zákaz průjezdu kamionů

Kritickou situaci obcí a měst, které jsou v důsledku objíždění mýtného systému po krajských silnicích nižších tříd přetíženy tranzitujícími kamiony, by měla zlepšit novela zákona, kterou v současné době projednává Poslanecká sněmovna. Podle poslance Richarda Dolejše, který se problematikou dlouhodobě zabývá, představují příslušné části projednávaného zákona byť ne zcela dostatečný, přesto pozitivní posun v jejím řešení.

Zákon má ambici přispět k řešení kritického stavu

"Prostřednictvím písemné interpelace z prosince loňského roku jsem po ministru dopravy Ťokovi (ANO) mimo jiné požadoval urychlené předložení novely zákona, která by přesně vymezila podmínky, za jakých bude umožněno městům a obcím požádat o umístění zákazových značek a vyloučit z nich tak kamionovou dopravu," informoval poslanec Richard Dolejš (ČSSD).

Průjezdem kamionů jsou zasaženy především obce poblíž dálnic, kde dopravci ve snaze vyhnout se mýtnému volí souběžné trasy po nezpoplatněných komunikacích nižší třídy.

"Jsem proto rád, že v projednávaném zákoně jsou ustanovení, reagující na daný problém. Zákon tak má ambici rychle přispět k řešení kritického stavu. Dle mého názoru však tento krok zcela a koncepčně situaci nevyřeší. Předpokladem úspěšnosti opatření, vyplývajících z tohoto zákona, je jeho důsledné vymáhání, což může v některých případech, vzhledem k nedostatečné kapacitě policejních složek činit problém. Nicméně, novelu zákona považuji za dobrý signál, i když jsem od pana ministra Ťoka (ANO) očekával odvahu ke komplexnějšímu řešení a to především úpravou mýtného systému," uvedl dále poslanec a místostarosta Zdic Richard Dolejš (ČSSD).

Pro ministra dopravy je objíždění mýtného zanedbatelný problém

Důsledkem objíždění mýtného kamionovou dopravou zasažená města a obce jako například Zdice, Žebrák a Cerhovice, zkušenosti místních obyvatel, starostů a monitoring sdružení nevládních organizací Dopravní federace, mapující přibližně 200 tranzitní dopravou enormně zatížených obcí, jsou však dle odpovědi na písemnou interpelaci poslance Richarda Dolejše v rozporu s pohledem ministerstva dopravy. To objíždění mýtného považuje za zanedbatelnou záležitost.

"V této souvislosti stojí za připomenutí vyjádření předchozích vedení ministerstva dopravy. Ta vždy ujišťovala, že objíždění mýtného řadou dopravců je problém, který je třeba řešit, ale svou následnou nečinnost a pasivitu omlouvaly tím, že stávající legislativa je dostačující a jakékoliv debaty o parametrech mýtného odmítala jako předčasné s tím, že je třeba dodržet platné smlouvy s dodavatelem mýta. Pan Dan Ťok (ANO) je tak vůbec prvním ministrem, který objíždění mýta a tím vznikající finanční úniky z veřejných rozpočtů bagatelizuje, když toto dle svého opakovaného vyjádření považuje za okrajovou, marginální záležitost," řekl poslanec Richard Dolejš (ČSSD).

Poslanec R. Dolejš chce o rozšíření mýtného dále jednat

Podle poslance a místostarosty Zdic Richarda Dolejše je jediným systémovým řešením plošné mýtné pro kamiony na všech silnicích I. a nižších tříd ve vlastnictví krajů. Minimalistickou variantou je zpoplatnění silnic I., II. a III. třídy tam, kde jsou vedeny souběžně s dálnicí. Tím by došlo k razantnímu omezení úniků na platbách mýtného a zlepšení životního prostředí v nejvíce postižených obcích a městech.

"Vzhledem k tomu, že se ministr Ťok (ANO) vyhnul odpovědi na otázku, zda ministerstvo dopravy zvažuje zavedení minimalistické varianty mýta na silnicích nižších tříd a debata o budoucí podobě mýtného nadále není vyjasněná, budu o dalším postupu a variantách rozšíření mýtného na silnice nižších tříd souběžných s dálniční sítí jednat s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD). Předseda vlády při návštěvě regionu Hořovicka a Berounska na setkání se starosty v závěru července minulého roku přitom minimalistickou variantu rozšíření mýtného pro kamiony podpořil," uzavřel poslanec a místostarosta Zdic Richard Dolejš (ČSSD).

Zde zadejte