R. Dolejš: Deset otazek pro ministra dopravy


Richard Dolejš: Deset otázek pro ministra dopravy

 

V minulém týdnu jsem interpeloval ministra dopravy Dana Ťoka kvůli katastrofické dopravní situaci na dálnici D5 v úseku Beroun – Králův Dvůr. Dan Ťok má jako ministr dopravy spolu s oligarchou a majitelem politického hnutí ANO Andrejem Babišem plnou odpovědnost za stav dopravy v ČR. Z billboardů vylepených podél hlavních silničních tahů vyplývá, že dálnice jsou prioritou Andreje Babiše a jeho hnutí ANO. Bohužel volební heslo tohoto hnutí neodpovídá realitě a je zjevným výsměchem vůči veřejnosti. Spíše než "DÁLNICE, DÁLNICE, DÁLNICE" by mělo znít "NÁŠ KOLAPS, NÁŠ KOLAPS, NÁŠ KOLAPS". Vůči veřejnosti by to bylo fér a realitu to uvede na pravou míru. Pro řadu občanů berounského regionu je současná krizová dopravní situace neúnosná. V důsledku velmi špatné koordinace stavebních prací a nejasného harmonogramu kolabuje doprava nejen na dálnici D5, ale především ve městě Berouně.

Pokud ministru dopravy nevadí, že například zpoždění autobusové dopravy bývá dvě hodiny i více, pak by měl veřejnosti jasně a bez vytáček odpovědět na deset jednoduchých otázek:

1) Proč nebyl dodržen původní harmonogram stavebních prací na dálnici D5, s nímž byly seznámeny dotčené orgány samospráv?

2) Proč nebyly dodatečné změny konkrétních termínů konzultovány s dotčenými orgány samospráv s patřičným časovým předstihem tak, aby byla včas informována veřejnost? Je to projev vůle, či arogance Vašich úředníků, pane ministře?

3) Disponuje vůbec ministerstvo dopravy přesným a pevně stanoveným harmonogramem stavebních prací na dálnici D5? Hodlá takto v budoucnu opravovat i další klíčové komunikace v ČR?

4) Dle původního harmonogramu měly být opravy na dálnici D5 ukončeny již k 25. 6. 2016. Žádám Vás o poskytnutí podrobného písemného odůvodnění a o odborné posudky, proč nebyl původní harmonogram stavebních prací dodržen.

5) Kdo konkrétně nese přímou odpovědnost za neúnosný a kritický stav na dálnici D5, který vyústil v kolaps dopravy nejen na dálnici D5, ale především ve městech Beroun a Králův Dvůr?

6) Jak vysvětlíte nedostatečné pracovní nasazení firem, kdy se na stavbě začíná pracovat často až po osmé hodině ranní, odpoledne se již kolem 17. hodiny nepracuje a o víkendech pokud vůbec, tak často jen symbolicky, kdy se po stavbě pohybují 2–3 osoby?

7) Můžete komentovat šetření vedoucího odboru dopravy MěÚ Beroun ohledně výměny svodidel v cca 1 km úseku mezi exitem 22 a 28 „…v pátek nejdříve stavělo dopravní omezení, a tak se za silného provozu téměř zablokoval průjezd. Potom se celý víkend nic nedělo a v dalším týdnu se rychle vytrhávala stará svodidla, nějaký den byla pauza, potom se trhaly keříky mezi svodidly, opět pauza, potom se zahrabávaly díry po keřících, delší pauza a nakonec se pomalu montovala nová svodidla.“? Nedivíte se, pane ministře, že uzavřený úsek se takto "opravuje celý jeden měsíc?

8) Vyvodíte z důvodu nezvládnuté koordinace stavebních prací na dálnici D5, způsobujícím kolabování dopravy v regionu, osobní odpovědnost vůči konkrétním odpovědným pracovníkům?

9) Byl kolaps dopravy ve Středočeském kraji nutný? Nebo mu šlo předejít lepší koordinací stavebních prací Vašeho úřadu?

10) Zvážíte v této souvislosti své setrvání ve funkci ministra dopravy? Je totiž evidentní, že kvůli nezvládnuté koordinaci a plánovanému harmonogramu opravy dálnice D5 Vaši podřízení či Vy osobně nezvládáte řízení rezortu.

Zde zadejte